24112010 - teenage dream

last night, a friend of mine have sent me a text.

"Kalau rasa sedih, pandanglah langit. ingatlah Tuhan masih ada. kalau rasa resah, renunglah dasar hati. yakinlah Allah mencipta kesudahannya, dan kalau rasa tersisih, lihatlah purnama di malam hari. yakinlah Allah tak akan biarkan kita sendirian mengharungi cabaran hidup ini."


well, kalau tak ada purnama nak tengok apa? hehe.

semalam ym dengan sorang kawan. sedih sangat katanya. hurm, agaknya ada ke orang yang suka dengan sedih. of course, saya pon tak suka. like seriously serious tak suka. tapi, sedar atau tak kadang-kadang perasaan sedih ni jugalah yang menyedarkan kita. tentang salah silap, kekuasaan Allah dan sebagainya. Masakan tidak, rasanya baru je kita rasa gembira semalam, beberapa hari lepas, atau pon berminggu-minggu lepas. tapi tiba-tiba sesuatu yang kita tak duga terjadi. kalau itu yang kita mahukan, mesti lah tak sedih kan. macam mana pulak dengan perubahan itu perubahan yang kita tak sangka langsung? mesti rasa gundah gulana. (sangat memahami konon, heh).

sudah terjatuh, baru terngadah. dalam dunia ni ada macam-macam sebab manusia bersedih. kalau betul caranya, kesedihan itu lah yang membantu kita menjadi lebih kuat dalam mengharungi kehidupan akan datang. Allah maha adil. Dia tahu kemampuan hambaNya. Dia takkan biarkan hambaNya buat sesuatu yang hambaNya tak mampu. jadi, kita insan lemah ni, kenalah percaya dengan kekuasaan Allah. mungkin kita tertanya-tanya, kenapalah susah nak dapat apa yang kita nak. macam-macam dugaan kita jumpa. sebenarnya Allah nak uji kita tu. yelah, kita minta macam-macam, tapi deserve ke kita nak dapat semua tu? maka, sebab tu lah Allah uji kita. kalau kita bersabar, dan berdoa, insyaAllah, Allah dengar. ntah-ntah, dapat yang lagi baik dari apa yang kita minta tu.

kepada kawan-kawan yang bersedih hati, berduka lara tu, percayalah dengan kekuasaan Allah. Allah maha mengetahui apa yang terbaik untuk awak. percayalah. redha dengan ketentuanNya.Allah dah rancang sesuatu untuk awak. hidup memang byk up and down. itu yang menjadikan kita seseorang. untuk sedapkan hati sendiri, fikir lah yang positive. benda yang menggembirakan pasti ada nanti.

=)

--> ini sekadar kata-kata untuk dikongsi dengan kawan-kawan. dan juga diri sendiri. tak seberapa pun. anda si bijak pandai mesti boleh elaborate panjang lagi kan. hehe. laa tahzan yaw!

3 comments:

نور فضيلا said...

ehem!
hukhukhuk...rase mcm tersedak2 pula~~
hehehe..
la tahzan yaw~
pandai ko ye..tp mengapa la asek bersedih wahai kawan ku?
mari kita bersama-sama melupakan kesedihan itu dgn beriadah....=))

Unknown said...

hahah..jumpa blog ko...=p

cik dhiya said...

dil : banyak sebab kn knpe kite boleh bersedih hati,huhu..insyaAllah nnt kite pg la beriadah tu..haha

ruby : woi, mane jumpe?haha..la, blog aku ni xde pape menarik pon..biasa je..huhu..